Interview met Linda Lebesque

Interview met Linda Lebesque van Silent Shift
20 februari 2020 Niels van der Velden

Kun je kort over jezelf vertellen?

Ik ben Linda Lebesque, ondernemer en natuurliefhebber. Mijn doel is een bewust, stil en betekenisvol leven, waarin ik zo dicht mogelijk bij mezelf leef en zo veel mogelijk buiten ben. Ik heb paarden, een prachtig boshuis met grote tuin waar ik dan ook heel graag ben. Met mijn handen in de aarde!

Ondernemen is voor mij een prachtig middel om mijn ideale leven vorm te geven.

Welke rol speelt duurzaamheid in je privé leven?

Wij kiezen bewust voor een duurzaam én comfortabel leven. Al is dat nog wel eens een uitdaging, met alle tegenstrijdige berichten maar ook de mogelijkheden die er zijn. Ik geloof dat alle kleine stapjes helpen en wil mensen positief inspireren om hun kleine stapje te zetten.

Wat wij zelf doen? Onze dochter Hanna bewust opvoeden met liefde en respect voor de natuur en haar omgeving. Heel Veel groente eten en weinig dierlijke producten. Liefst biologisch en uit de buurt. Onze tuin – een karig, verwaarloosd stuk grond – alle liefde geven en vol planten met bomen, bloemen, hagen en vlinderstruiken. We hebben één auto en gaan zo vaak mogelijk met de fiets of trein. Weinig kleren en spullen kopen. En als we iets kopen doen we dat tweedehands, duurzaam geproduceerd en in ieder geval van hoge kwaliteit.

Ons grote doel is een nieuw, duurzaam huis bouwen waar wij volledig zelfvoorzienend in energie, warmte en water kunnen leven. Off grid. 🙂

Kun je kort over je bedrijf vertellen?

Ik heb twee bedrijven. Met Silent Shift leer ik ondernemende wereldverbeteraars hoe ze hun marketing en social media inzetten voor een stil en betekenisvol leven. Daar geef ik online masterclasses en cursussen.

Daarnaast help ik met Close the Gap bedrijven om met een duurzame contentstrategie het gat tussen hen en hun doelgroep te dichten. Ik richt me specifiek op innovatieve tech bedrijven die grote impact kunnen maken in de wereld, maar vaak de aansluiting met hun publiek missen.

Welke rol speelt duurzaamheid in je bedrijf?

Bij beide bedrijven zit het in het DNA. Een stil en betekenisvol leven staat voor mij gelijk aan een leven dat goed is voor de aarde. Ik inspireer dagelijks mensen om bewuster en duurzamer te leven en wil vooral laten zien dat dit leuk en makkelijk is. En met Close the Gap werk ik op het snijvlak van duurzaamheid, energie en technische innovatie. Dat spreekt voor zich.

Was groene hosting een bewuste keuze voor je?

Absoluut. Ik ben er bewust overgestapt op groene hosting.

Wat is denk jij de grootste uitdaging die we als mensheid hebben op het gebied van duurzaamheid?

We hebben een nieuw verhaal nodig. De focus ligt nu vooral op het negatieve: wat moeten we laten, wat mogen we niet meer, wat als het mis gaat. En natuurlijk, als we zo doorgaan dan gaat het mis. Veel meer dan mensen willen beseffen.

Maar juist door te focussen op de positieve resultaten, bereik je meer. Wat levert het op om duurzamer te gaan leven? Naar welke wereld werken we toe? Mensen hebben mooie verhalen en beelden nodig, een positieve stip op de horizon.

Wat is de beste tip op het gebied van duurzaamheid die je wil delen?

Stel jezelf de vraag: ‘welke kleine stap kan ik nu zetten?’. Er zijn talloze tips en voorbeelden, zowel zakelijk als privé. Commit jezelf om elke maand een nieuwe actie te nemen en waar te maken. Zo hou je het behapbaar. Als bedrijf is het super om dit te gebruiken in je marketing. Maak bijvoorbeeld bij je Over ons pagina een kopje Duurzaamheid en laat hier zien wat je al doet.